Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

160

Ownership and management models
of state-owned versus privately-owned
Saudi news channels

Dr. Tariq Alshadookhy

Assistant professor of media
College of Media and Communication
Imam Mohammad
Ibn Saud Islamic University

Introduction

The idea for this research was triggered by one event in 2019, when
the researcher attended a training course entitled ‘Professional project
management’ held in Riyadh, Saudi Arabia. The instructor addressed a
variety of vital Saudi Arabian projects in many fields that had failed as
a result of bad management, despite the abundant budgets allocated to
such projects. This concept meant that vast budgets do not necessarily
improve methods and management strategies, particularly in the Saudi
media field - the subject of this research — and therefore required to
undertake further study and investigation.

With regard to the broadcasting sector for example: Television
broadcasting began in 1956 in Saudi Arabia. Television became very
important for Saudis in terms of transitions in mass media, and in the
expression and formation of political, social and economic trends;
furthermore, television was the fastest and most prevalent media tool
. to appear in Saudi Arabia.




Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

In 1991, Saudi Arabia witnessed a new stage ot satellite broadcasting,
after CNN channel broadcast, when it covered the Gult War. This was
the beginning of a new stage of dealing with, and obtaining, the news
for Saudi people and their government. The approach towards news in
Western channels such as CNN and BBC, presented Saudi audiences
with new methods and styles of watching and understanding what the
real meaning of news was (Omer, 2009).

This situation inspired many Saudi elites and encouraged them to
start thinking about investment in ‘space’ with support from their
government; as a result, Middle East Broadcasting Corporation (MBC)
became the first private Arab television channel in 1992, launched from
London, in a new age of Arab media (Yassine, 2013).

Saudi government realised the importance of television as means
of ‘controlling’ the populace, and an ideal form of communication
in order to connect the country’s policies and objectives through the
quickest and most powerful method. Saudi Arabia has introduced
regulations and controlled the administration of television institutions
and corporations for a long period. Therefore, the study of media
management and ownership models can improve the understanding of
the intricate and interwoven relationship between media and politics
manifested in Saudi Arabia: the media are regarded as a pivotal tool in
combating the so-called ‘cultural intrusion” or ‘cultural imperialism’
perceived as a threat to traditional Saudi culture. The vast investments
in the television sector - both private and public - have triggered a heated
debate about cultural globalisation, and whether the new privately-
owned channels (such as A/-Arabiya) constitute a fresh attempt to
reverse the cultural flow from North to South, and thus give the Saudi
audiences a new voice in regional as well as international television
markets.

Rationale:

The debate regarding cultural globalisation through mass media has
been intensified since the 1990s, with the rise of satellite channels
such as Cable News Network (CNN). According to the annual report
released by the Arab States Broadcasting Union (ASBU) in 2020, the
number of satellite channels in the Arab world reached 1,820, with
thirty-five Arabic language news channels, available to a large number
of Arabic-speaking viewers (audiences), not only across the region, but

®



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

162

also to the global Arab Diaspora, despite the diversity of the channels’
public information policies and the nature of their ownership - whether
public or private (Arab States Broadcasting Union ASBU],2020).

1400
1200
1000
800
600
400
200 .
0

2016 2017 2018 2019

Figure (1) Number of Arabic Channels in the last years

There have been discussions regarding the impact of satellite
technology on the political scene in the Arab world, for some scholars
such as (Armbrust, 2012); Kraidy (2009) argue that recent studies
apply a technology deterministic approach in which they equate the
rise of satellite news channels to a vibrant public sphere; moreover,
Sakr (2007) arguments against the viability of any political reforms
in the absence of genuine public broadcasting services and freedom
of speech.

It is here that the issue of media ownership and policy plays a major
role in the analysis of the current Arab media landscape; this study
seeks to contribute to the emerging debates about the topic of media
ownership and management, despite the lack of specialized studies
and researches on this topic.

Research problem:

This study seeks to investigate the impact of ownership models as
well as business models on the media production process, within Saudi
news channels; similar to any media organisation and news channels,
particular regulations support the work of these corporations. The
revolution in broadcasting technologies led to vast changes in media
production techniques and practices, especially for smaller crews and
simplified post-production activities, in addition to huge changes



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

in restructuring the television production environment facilitating
development of the independent production sector, with considerable
organisational changes. (Quinn, 2007).

The television industry in the Arab countries has recently witnessed
a sizable leap in technological advancement, leading to the proliferation
of satellite channels beaming from inside and outside of the region and
targeting vast audiences across the world (Chahine et al., 2007). Given
this situation, it was imperative for channels owners and management
systems to develop whole strategies; indeed, media management is
still considered to be a new field, and there is still gap for generally
developing up-to-date theories and concepts, particularly with regard
to the media (Kung, 2006).

Research questions:

This study seeks to answer the following questions:

(a) What is the relationship between the ownership of the Saudi news
channels and their management systems, and how this affects the news
production agenda?

(b) To what extent does the political and economic environment
of Saudi news channels affect their management systems and news
production?

One of the research strategies to analyse media management is the
rationalist approach used in Master’s of Business Administration
(MBA) management courses and the consultancy field, which is shaped
by analysing and evaluating the context and the problems facing media
organisations; this approach can help the managers of news channels
to understand not only the changing media environment, but also the
developments within the media industry (Kung, 2006).

The incorporation of an analysis of the internal and external factors
determining Saudi newsrooms and media production is considered
necessary in order to propose answers to the above research questions:

(1) internal environment - the organisational structure prevailing in
the management culture and resources, as well as a set of’ organisational
relationships, work and tasks, ranked according to administrative
levels;

(ii) External environment - the economic and political context of
Saudi Arabia - and its impact on news production.

The political economy approach by Murdock (2002) considered the

163



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

164

most suitable theoretical framework for this study. This approach

based on five key determinants that control the performance of the

media:

(a) pattern of media ownership;

(b) sources of news and information;

(c) development of existing management system and challenge of
conversion into a global media industry;

(d) development of strategies to suppress rival ideologies in favour of
the prevailing capitalism pattern; and

(e) advertising.

Media ownership affects media performance and agenda (Doyle,
2002). Patterns of media ownership vary from one region to another,
according to their respective political and cultural context; however,
Doyle (2002) argues that the development of technology in the field
of media may make state regulations redundant regarding media
ownership.

Objectives and Limitations:

This study expected to critically review and provide an alternative
to recent attempts to analyse the relationship between ownership and
media output in Saudi Arabia; for instance, Ayish (2002) suggests a
categorisation of the pan-Arab news media, particularly satellite TV
channels, into three patterns:

(1) traditional - government-controlled , state-owned;

(i) reformist - government-controlled, state-owned, but apparently
progressive;

(i) liberal - commercial, privately-owned outlets.

William Rugh (2004) also provides a typology of Arab media, based
on its political role in each country rather than the geographical
division. He develops a classification that divides the media systems
into ‘mobilisation’, loyalist’ and ‘diverse’. Mobilisation refers to the
ownership model controlled by a small ruling group; loyalist media
group refers to media systems owned by private businesses that
remain loyal to the current ruling regime; and finally, diverse refers
to systems which allow competing political parties or groups to freely
use the media to voice their opinions.

The research hypothesisis that this argument does not hold true in the
Arab region, where the state still plays a pivotal role in managing the



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

information infrastructure. It believed that the analysis of the external
tactors should be complemented by the analysis of the internal factors,
particularly the organisational and business models (Kung, 2000).
Given the under-representation of this topic, one limitation is to be
able to locate appropriate literature in Arabic and English that can be
applied to the chosen Arab country, which is here Saud Arabia; another
is to find appropriate expenditure of the vast budgets in the Saudi
media field according to scientific methods.

Literature review:

The Gulf War of 1991 undoubtedly marked a watershed in the Arab
broadcasting industry especially in Saudi Arabia; with Saudi audiences
tuning in to foreign channels such as the CNN and BBC, many Saudi
businessmen realised the power of television - audiences avoided state
media by searching for updates about the war on foreign stations.
Saudi audiences were now exposed to a new way of news reporting
and a new wave of Western-style programmes: with the advancement
of broadcasting technology, audiences opted for owning satellite
dishes which facilitated access to a plethora of channels, both in
Arabic and in English (Omer, 2009). Saudi businessmen set up several
satellite channels, based in foreign cities such as London: The Middle
East Broadcasting station (MBC) in 1992 (Yassine, 2013), and (Orbit)
channels (a TV group operating in the Middle East and North Africa),
(ART) group channels (Omer, 2009), and so on. Saudi channels had
the priority in this field by establishing the first Arabian, privately-
owned channel through the Middle East Broadcasting Centre (MBC)
from London, in 1991, which later launched A4/-Arabiya news channel
(Ayish, 2011).

However, No longer the single most common source for daily news
among Arab nationals, TV is now at parity with several digital news
forms. In 2019, between six or seven out of 10 people get news at least
once a day not only from TV, but also from their friends, the internet
in general, and messaging platforms and social media applications
specifically (Everette et al., 2019).

In the middle East countries, the majorities of nationals across all
age and education groups get news every day from television, age:
68% 18- 24 year-olds, 74% 25-34year-olds, 81% 35-44 year olds, 86%
45+ year-olds; education: 80% primary or less, 80% intermediate, 76%

@



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

166

secondary, 77% university or higher” (Everette et al., 2019, P: 23).

The new generation of Arab politicians and heads of state who
wished to reform their political systems, faced external competition
from foreign-based channels such as the BBC, eventually led to the
use of media, particularly pan-Arab and trans-national outlets, for
commercial and political purposes. It is estimated that there are more
than 500 channels, of which the majority is privately owned, including
22 news channels (Mellor, 2011); furthermore, al-Jazeera (Arabic) has
marked a new turn in the Arab news industry; although it was classitfied
as state-owned, receiving its funding from the Qatari government, it
has a freedom margin, which allows it to integrate different views in
its coverage (Karim, 2012).

A new phase of satellite broadcasting followed the 2003 war in Iraq,
with the launch of" several news channels competing with Al-Jazeera
(Arabic) such as the Al-Arabiya satellite channel, launched by the MBC
group, to compete with news production in the Arab region (Omer,
2009); moreover, realising the power of news media in influencing
Arab public opinion, the USA launched the A4l-Hurra channel in Arabic,
in February 2004, funded by the American Congress (Al-Sayed, 2005),
in order to offer an alternative to both Al-Jazeera (Arabic) and Al-
Arabiya. The BBC set up its television venture in March 2008, by
integrating it with its well-established radio and online services in
Arabic. The launching of several new ventures have occurred in the
past few years, including Arabic Sky News and Russia Today in Arabic
(Ayish, 2011) in order to offer an alternative to both Al-Jazeera and Al-
Arabiya. The region witnessed the launching of* dedicated media cities
such as Cairo, Dubai and Amman, which contributed towards media
activity and production of various programmes to meet the growing
need for political Arab news in answer to the highly competitive media
markets (Yassine, 2013), consequently, these developments added more
pressure to the Saudi news channels industry, forcing it to reconsider
its old management approach and strategies, and paying heed to the
demands of its audiences (Alshadookhy, 2009).

The end of 2010 witnessed a new phase of political transformation
in the Arab region, particularly after the Tunisian revolution and the
development of the so-called ‘Arab Spring’, which inspired many Arab
people to try to change their regimes; that period also marked a new
phase of pan-Arab media, which rapidly extended its coverage across



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

the region and an increasing number of” correspondents on the ground.
Moreover, the role of Arab media experienced a notable change during
the same period, with several programmes committed to critiquing
the existing and former regimes (Yassine, 2013). Pan-Arab channels
such as Al-Jazeera and Al-Arabiya applied a difterent agenda, which, for
some commentators, was that of their owners, while some state-owned
media followed the traditional path of supporting their regimes.

The recent development in the region forced many states to change
their political media strategies and management of news channels;
for instance, Saudi Arabia recently introduced media legislation
to license new organisations, especially in the radio and television
sector (Al Tamimi and Co, 2013). The government chose to follow
the British model media regulation by separating radio and television
services from the ministry of information, in order to function like
a public service such as BBC in UK. The government also discussed
new methods to enhance news services by considering innovative
management styles in media productions. It is worth noting that the
Saudi media landscape is characterised by the recent proliferation of
specialist television channels: Channel Al-Saudia broadcasts all Saudi
1ssues; Channel SBC which broadcasts Saudi entertainments; Al-
Ekhbaria specialises in news in an attempt to compete with Al-Jazeera
and Al-Arabiya; a Qur'an channel that provides live broadcasts for
all prayer times from Makkah, with Qur’anic recitations; Al-Sunnah
gives live broadcasts for all prayer times from Medina, with texts from
the sayings of the Prophet Muhammad; Thikrayatt broadcasts all
Saudi, Arab and international old productions and two channels that
broadcasts sports events.

Research Methodology:

There are four Saudi news channels, A/-Ekhbaria TV (state-owned),
Al-Arabiya, (Al-Arabiya Al-Hadath) and (Saudi 24) which are (privately-
owned), two channels which are suitable for case studies have been
selected:

1) Al-Ekhbaria TV (state-owned)
2) Al-Arabiya (privately-owned)

The researcher has adopted the classification of Saudi government
and private news channels according to the General Commission
tfor audiovisual Media (GCAM) and Saudi Broadcasting Authority

@



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

168

(SBA). In addition, these channels were launched in 2003 and still
working until the date of conducting this study (Alshadookhy, 2021).
Moreover, these channels have been chosen because, they should offer
the foundation for a balanced analysis of privately-owned and state-
owned channels.

The study adopts a qualitative approach (Alehizan, 2010), which
based on the following methods:
(i) Document analysis: according to Al-Theidi (1996) a selection of
media policy documents will be examined, together with those relating
to the chosen channels: documents are ‘any symbolic representation
that can be recorded or retrieved for analysis’, and are considered
to be suitable tools to study and understand cultural issues, without
assuming that any kind of document can be used as data; not all data
has to depend solely on documents, therefore, reference will be made
to secondary material such as policy and organisational reports.
(ii) Semi-structured interviews: interviews can be defined as
a conversation between researchers (seeking information) and
respondents who possess the particular knowledge or information
about a certain subject (Berger, 2011), therefore, media experts,
editors and journalists will be interviewed in order to identify the
organisational strategies and the professional practices within the
news outlet (Alehizan, 2010); in addition, qualitative interviewing is
strongly enhanced ‘by a constructivist theoretical orientation which
consider[s7] reality to be socially constructed’” (Brennen, 2013).
(iii) Participant observation: based on observation and field notes to
be collected from each newsroom. This approach can be understood as
simply one social research method, albeit an unusual one, drawing on a
wide range of sources of information. The participates in people’s lives
for an extended period of time, watching what happens, listening to
what is said, asking questions...collecting whatever data are available
to throw light on the issues with which he or she is concerned (Jensen
and Jankowski, 2002).

Research Design:

This study uses three types of methodology. The purpose of using
multiple research methods is to find appropriate answers to the
research questions, and it is believed that the research questions may
be answered by analysing material from different sources.



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

Semi-structured interviews:

The researcher used interviewing as the main method to get answers
to the questions of the research topic. Due to his previous professional
experience in Saudi Arabia, he has contacted with the two Saudi outlets
above, he did the interviews with media experts, editors and journalists
to identify the organisational strategies and the professional practice
within the news outlet.

In order to conduct the interviews, researcher took several procedures
through three stages for each part:

First, in order to execute the interviews, processes take around two
months between 14/5/2021 and 02/7/2021. Researcher traveled to
two countries Saudi Arabia where A/-Ekhbaria news channel located
and Dubai where Al-Arabiya news channel located in two phases.

In the beginning, the researcher went to A/-Ekhbaria news channel;
spend two days 16-17/05/2021 to conduct the interviews with
the channel staff. Interviews consist of six of the main important
employees, academic and media experts of the channel according to
the following schedule.

Name Position
1 | Dr. Alhmood Former vice Chairman of the broadcasting corpo-
Abdullah ration in Saudi Arabia and an academic professor in

Media and communication in Al-Imam Muhammad
Ibn Saud Islamic University.

2  Dr. Dafer M. Media consultant for the broadcasting corporation
Alshehri in Saudi Arabia an academic professor in Media and
communication.
8  Hosam Fawzy Editor of bulletins.
4 Zahran Alzahrani  Director of reporters.

[$2

Sadon Alshammri  Manager of the news and programmes.

As a second stage to execute the interviews, the researcher traveled
to Dubai where A/-Arabiya news channel located and did the interviews
with channel staft in two days on 03-04\06\2021, interviewees
were five of the main staff members in the channel according to the
following schedule.

169



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

170

Name Position

1  Abdulrhman Al Rashed Member of the Board of Directors
of Al-Arabiya channel

2  Dr.Nabil Khatib Former executive Editor

3 mohammed Chebaro Editor-in-chief’ - news bulletins.
4 Hanan Al-Masri Correspondent - Gaza.

5 Mohammed Tomaihi News anchor.

Transcribing and translating phase: all interviews have done in Arabic
language to give the interviewees a good opportunity to understand
all the questions, and giving their answers after a good understanding,
and then the researcher fills out all the interview’s answers in Arabic.
After that, the researcher translated all the interviews with the help
of professional translator who works in a certified translation center
located in Riyadh city in Saudi Arabia.

Participant-observation and documents analysis:

In terms of participants’ observations, the researcher uses his strong
relationships with Saudi friends who work in the academic field, or in
broadcasting media, assisting the researcher to explore participant-
observation. About the study analysis, they provided all the necessary
documents which he needs to do his documents analysis.

Results:

This section shall present the findings, following the field interviews
conducted in Saudi Arabia and UAE, including A/-Ekhbaria and Al-
Arabiya news channels, following the transcription of all interviews,
emerging themes which deal with the main focus of this study
shall be extracted, namely, (a) the internal environment, including
the organisational structure of the selected newsrooms; and (b) the
external environment such as the economic and political context
which impacts on news production.

(a) Internal factors:

i. Working environment:

Many staff members of Al-Ekhbaria news channel are Saudis,
although some employees are from Egypt and Sudan (Researcher’s
observation, between 18\05\2021 and 20\05\2021). The researcher



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

observed that they were governed by strict bureaucracy at work, which
had a negative effect on the news production process; at the time of
observation, management wished to give them more responsibilities
than they currently had. Women were encouraged to work for Al-
Ekhbaria, and, in terms of traditional Islamic regulations, they were
isolated, since mixed gender work environment is not welcome in
Saudi society. A private area was allocated to women, which consisted
of a restaurant, rest area and a ‘beauty’ room. The privacy that this
area afforded, allowed women to perform their tasks without being
obliged to follow the strict prevailing traditional customs in the
presence of men in work place; however, women obliged to wear the
hijab outside the dedicated area: for instance, during meetings which
usually included male employees, and when reading the news bulletins
(Researcher’s observation, between 18\05\2021 and 20\05\2021).

The work setting and equipment in Al-Arabiya newsroom, by
contrast, is considered as an organisation providing a rapid, dynamic
and professional media environment that is common in media situations.
Multi-national Arab employees from the surrounding Arab countries
work In an environment that allows competition and full equality
between men and women. The employees ot 4/-Arabiya believe in the
aesthetics of the channel’s image, and consider it to be as one of the
most important factors for attracting the attention of viewers as Nabil
Khatib said (Interview, Dubai, 03\06\2021). They are fully aware of
the intense rivalry between Al-Arabiya and Al-Jazeera news channels
are able to successfully accomplish their tasks without the bureaucracy
adopted by Al-Ekhbaria.

ii. Channel management and organisational style

There does not appear to be a clear management organisation for
Al-Ekhbaria, as Saudi Broadcasting Corporation (SBA), which was
established on 28th May 2012, in order to restructure Saudi satellite
television, and adopt new, more efficient methods in media production.
It also intended to introduce a professional approach in dealing with the
surrounding issues by using new management practices in media and
other related work production. The aim was to achieve the following:

- Embodiment of government public policy in all areas and aspects;

- Development and reinforcement of values derived from Islamic law;

- improvement of service performance in radio and television,

1



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

serving the national interest, economic and social development,
the establishment of ethical rules and spiritual values, and the
strengthening of national unity;

- Contribute: towards the deployment of national, Islamic, and
human heritage; towards the dissemination of culture; and towards
raising the level of awareness (SBA, 2022).

(SBA) is experiencing a new era of development and transformation
which includes administrative advancement; this re-organisation
is, however, according to personal aspirations and is not subject
to a recognised or professional management style (Researcher’s
observation, between 18\05\2021 and 20\05\2021).

Chairman of Saudi Broadcasting
Corporation

Vice-Chairman of Saudi Broadcasting
Corporation for Television

[ General Supervisor ]

[ Director of reporters ] [ Manager of News and ] [ Director of New Media

Programmes

[ Editor of Bulletins |

[ Executive Editors ]

I 1
[ Technical Support ] [ Administrative Affairs and

Coordination

Figure (2) Organisational structure of 4/-Ekhbaria News Channel

The administrative development, according to Dr. Alshehri is
governed by a dedicated division of (SBA):
179 Administrative development can be measured through the outputs
and programmes, news quality, and the evolution of structure, content,




Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

and the extent of demand for advertising, implementing training
mechanisms, and so on; many plans began by converting the SBC into
various categories of specialised, administratively independent bodies:
(1) radio and television (field sector); (ii) audio-visual media commission
- regulatory body dealing with permits, regulations, performance
monitoring, and supervision of the open offices cable TV; and (iii) the
Saudi Press Agency (field stat).

Therefore, developmental steps that are required to find the
appropriate and functional features that are better than the previous
ones. The conclusion of the convention on the development of media
work, particularly with several training bodies, software development,
badges, and the creation of an entity to measure the reception rate
of the partnership with the private sector, in order to figure out
percentages for the development of performance, and attract more
sponsors and advertisers, and the establishment of training facilities
to develop professional performance centres (interview, Riyadh,
16\05\2021).

The member of the Board of directors of Al-Arabiya channel,
Abdulrhman Al-Rashed, explained:

The reason for the lack of the possibility to find a professional news
channel under state support in the Arab world in general is owing
to the fact that State news channels should be managed according to
the private pattern [...7] under the principle of profit and loss; for
example, there is a group of government hotels in Saudi Arabia: one
run by a government department which is a failure, and another hotel
is administered by the private sector - that is one of the most successful
hotels in Riyadh (interview, Dubai, 03\06\2021).

According to Nabil Khatib, Al-Arabiya appears to perform
professionally, even though the organisational structure of the channel
has not changed for more than eighteen years (Interview, Dubai,
03\06\2021); it seems, therefore, that the channel owners have not
considered it necessary to focus on the administrative development as
a priority.

173



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

174

General Manager
1 1 1 1 1 1
Public relations Executive Editor Director of Director of Manager of News Chief of marketing
officials Economic News sports news and Programmes and financial
e N N N -
Department of First Producer International News Sector
interviews — Operations
N
e a\ N
Producer Assistant
- Producer
N

Editor

——rr—r

Figure (3) Organisational structure of 4/-Arabiya News Channel

iii. self-censorship:

Al-Ekhbaria employees practice self-censorship by observing strict
employment regulations based on traditional and religious regulations.
Dr. Al-Hamood, the former vice Chairman of the broadcasting
corporation in Saudi Arabia and an academic professor in Media and
communication in Al-Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University,
said:

Employees of A[-Ekhbaria news channel are aware of two meanings
tfor self-censorship; firstly, by believing that all the channel staff
members observe self-censorship based on the religious education of
Saudi society; and secondly, the channel has specialists, such as the
editors and programme managers, who have good skills and knowledge
acquired from cumulative experience in this respect. (interview, Riyadh,
16\05\2021)

Self-censorship for Al-Arabiyya, on the other hand, does not have a
special definition. Dr. Nabil Khatib, Former executive Editor, said:

The Channel, at this point, depends on the fact that its Arab
journalists practice self-censorship stemming from traditional culture
and society; however, this kind of censorship is inappropriate in the
Al-Arabiya professional environment, and the channel is trying to
change some of the self-censorship practices by addressing them and



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

reducing their impact on the production of daily tasks (interview,
Dubai, 03\06\2021)

Hanan Al-Masri, Al-Arabiya’s correspondent in Gaza, sees that self-
censorship should stem from the journalist himself or herself. She
said:

If we talk about ourselves [...7] we are human beings, we need self-
censorship as we may make mistakes [...7] and it is possible that we
do [...7. Yes, and I [...do...7] practice self-censorship [...7] which is
prevalent in our societies because of the limited margin of freedom
[...], therefore, I think self-censorship is widely practiced in the
channel environment (interview, Dubai, 04\06\2021).

iv. assessment and statistics of channel programmes:

Al-Ekhbaria specialises in the news, therefore news programmes and
political and economic issues take priority, regardless of any marketing
plans, as it does not allow advertising (Researcher’s observation,
between 18\05\2021 and 22\05\2021).

According to Nabil Khatib Al-Arabiya’s output, on the other hand,
has special features to support its marketing strategy; these consist of
new ideas professionally delivered and attractive to its viewing public;
in addition, the channel’s programmes are based on updated items from
current news events, and, at the same time, attempts to broadcast new
programmes, based on original ideas from its reporters and editors,
with a specific marketing strategy that targets Arab viewers, in order
to receive high advertising revenue for the channel (Interview, Dubai,
03\06\2021).

Al-Ekhbaria also broadcasts a considerable number of programmes
and news bulletins. Zahran Al-Zahrani, the channel’s Director of
Reporters, said:

The channel has 20 correspondents within the kingdom [for local
and regional news’| and there is a separate news department abroad
which focuses on outside [international] issues. The number of news
reports reaches 170 to 180 each month; this number rises considerably
during Ramadan and the Hajj period (interview, Riyadh, 17\05\2021)

Hosam Fawzy, the channel’s Bulletins Editor added:

It is a difficult issue because originally, the news articles were
sometimes local reports and outside reports. It is possible, on average,
to receive three local reports and about four outside reports daily [...]
so, in total you are talking about 2,000 to 2,500 news items in a year

175



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

176

(interview, Riyadh, 16\05\2021)

Al-Arabiya, on the other hand, has a larger number of programmes
and news bulletins, fed by a significant team of journalists. Dr. Nabil
Khatib said:

There are about 50 correspondents and reporters around the world,
and there are 45 editors; approximately 60,000 news reports and 12,000
news items are received in a year (interview, Dubai, 03\06\2021)

(b) External factors:

i. government control and censorship:

The employees in Al-Ekhbaria believe that government ownership
has an effect on the management system of the channel, largely
by the control it has on all the functional and financial procedures
in production and employment, in accordance with the government
service systems. The administrative procedures regarding acceptance
or refusal of productions, employees’ reward schemes and security
(protecting equipment and buildings), have to pass strict government
rules and processes that take a long time to be approved. Organisational
and management functions such as planning, monitoring and
programme evaluation are also subject to strict government control,
unlike privately-owned channels such as Al-Arabiya (Researcher’s
observation, between 18\05\2021 and 22\05\2021).

Ownership of Al-Arabiya does not appear to have an eftect on the
management system of the channel; the owner does not work at
the channel, and leaves all the administrative procedures, such as
budgeting for productions and employees’ rewards, to the management
team, which allows the smooth running of the channel and delivery
of good quality media productions which attract viewers and meet
their expectations; the majority of the contributors are unknown to
the newsroom staft’ or even the public, except that most of them are
aware that the Chairman of the Board of Directors is Al-Waleed
bin Ibrahim; this does not appear to have a detrimental eftfect on the
success of the channel (interviews, Dubai, 03\06\2021); in terms
of tackling the State’s corruption stories, Al-Ekhbaria is in no doubt
with regard to what is expected of them. The rules are set down
by the State, including tackling the corruption in government-run
enterprises, following the Saudi Arabian government’s establishment
of the National Anti-Corruption Commission (NAZAHA) in March
2011(Al Tamimi and Co, 2013), in the wake of the Arab Spring; despite



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

this Commission, the channel is still subject to production control
according to its officials’ evaluations.

Al-Arabiya, on the other hand, does not adopt any particular strategy
to address corruption issues; reporting on these or any similar matters
must correspond with what the rulers of Arab countries wish to
publish, therefore, there is a certain restriction on media coverage in
this field; guidance regarding the exclusion of addressing corruption
in state organisations is not given in the A/-Arabiya organisation which
may have serious consequences; according to Dr Nabil Khatib:

One of the channel’s priorities is to create “diversity” in its news
coverage, however, consideration must be given to the fact that the
channel deals with issues regarding the special characteristics of
Arab countries such as confidentiality and the difficulty of obtaining
information in the absence of laws protecting the freedom of the
press and the right to know - so, in this kind of environment, dealing
with state corruption can be classified as a risk (interview, Dubali,
03\06\2021)

The lack of direction and ‘freedom’ to choose what to publish in
the Al-Arabiya newsroom sometimes invites intimidation or threats;
some of Al-Arabiya employees have complained of receiving both
serious and minor menaces as a result of reporting certain topics
such as terrorism issues. Mohammed Tomaihi, the channel’s news
anchor, faced a death threat during his broadcast of the programme
called ‘Death Industry’, which reported the issues of terrorism in the
Arab world (Interview, Dubai, 04\06\2021); Al-Arabzya has lost some
correspondents in Iraq and Syria, for instance, Sabah al-Bazi (Alriyadh
newspaper, 2011), Mohammed Saeed (alarabiya website, 2013) and
Atwar Bahjat (aljazeera.net, 2006), a female reporter.

Employees of Al-Ekhbaria do not complain of threats as a result of
reporting certain topics such as corruption or controversial political
activities and the maximum punishment they could face is a verbal or
written reprimand (Interview, Riyadh, 16\05\2021).

ii. editorial independence:

The instruments which guarantee editorial independence in Al-
Ekhbaria, can be summed up by two answers from respondents: first,
Sadon Al-Shammri, manager of the channel’s news and programmes
said:

@



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

178

Our editorial policy for the channel is trying to get rid of traditional
government patterns [of management] to give us a different story
by keeping pace with the new media (interview, Riyadh, 17\05\2021)

Dr. Al-Hamood added the second answer:

...the existence of special departments for news coverage at the
channel with all editorial and technical support, in addition, the work
environment and the channel’s equipment give us the chance to get the
scoop. All of these factors ensure editorial independence (interview,
Riyadh, 16\05\2021)

Al-Arabiya’s editorial department, according to Dr. Nabil Khatib, is
directed by a set of guidelines in order to maintain a certain editorial
strategy:

Editorial independence can be guaranteed on two points: first, code of
practice, an organisational structure for the process ot production and
editorials which does not include any political reportage restrictions
per se, but there is a role for the editor to ensure that the editorial
department observes the channel’s editorial policy; second, there is an
editorial reference guidebook to direct the editors’ decisions (interview,
Dubai, 03\06\2021)

The employees of Al-Ekhbaria generally believe that there are no
media restrictions except those imposed by the management team;
with regard to the level of journalistic freedom, Dr Al-Hamood stated:

[journalistic] freedom depends on the regulatory framework
of media channels which is derived from the media policy of Saudi
Arabia. It also depends on the natural cultural and social contexts of
Saudi society; as we are employed by Saudi TV, we should bear in mind
that these three determinants influence everything that comes from
us, and they are considered as professional borderlines for our work
(interview, Riyadh, 16\05\2021)

The same policy regarding the evaluation of freedom applies to Al-
Arabiya; according to Dr. Nabil Khatib:

Although the margin of freedom in the private channels is bigger
than that of the state, freedom is still limited; moreover, because the
media in Arab countries is owned by private institutions which are
not aware of the historic role [it has played’] in strengthening the
democratic process. In my opinion, the private sector of the media
is influenced by its need to keep an alliance with the government, to



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

protect its interests and investments in the absence of transparency
and democratic mechanisms such as coverage of corruption issues
and lack of access to information and freedom to publish [the facts]
(interview, Dubai, 03\06\2021)

Al-Ekhbaria is not concerned with advertising and marketing at any
administrative level, as previously mentioned, as the channel does not
have to consider profits from advertising or marketing - all overheads
are paid by the government through special annual budgets.

Al-Arabiyya, on the other hand, as a privately-owned channel, is very
interested in the marketing aspect, and advertising is still one of its
most important financial resources.

Abdulrhman Al-Rashed was talking about the Arab news channels’
movement in the Arab market and the extent of the seriousness of the
competition. He said:

Al-Arabiya news channel is not afraid of many competitors because
we have a clear vision and specific objectives (interview, Dubai,
03\06\2021).

Mohamed Chebaro, editor-in-chief of Al-Arabiya news channel
bulletins, praised the channel’'s work environment regarding
advertising:

It does not affect the quality of the reports or the news, but does have
an effect on the time of broadcasting the material and the time it takes -
sometimes I am forced to stop a news report as a result of advertising,
which is according to the time slot that advertisers demand — really,
this is annoying, but I need to get my salary to eat (interview, Dubai,
04\06\2021).

(iii) Audience and feedback

According to Al-Hamood, All Saudi channels faced real problems
in viewing rates, since the beginning of the nineties, as a result of
the fierce competition from other Arab satellite channels; in spite of
that, Al-Ekhbaria still does not have any mass media measuring tools,
but intends to establish a new national company which will provide
these services; until recently, the channel has used social media such
as Facebook and Twitter to measure its audience and viewers and
to monitor their opinions, as a positive step towards meeting the
competition (linterview, Riyadh, 16\05\2021).

Al-Arabiya news channel, in contrast, as Nabil Khatib said does not (j;9
tace problems regarding viewing rates, despite the strong competition




Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

180

from other news channels, as it allows its audience and viewers to
express their opinions through several methods including email, polls
and on social media (Interview, Dubai, 03\06\2021).

Conclusion:

The revolution in broadcasting technology all over the world has
guided Arab countries to experience many changes in terms of media
and satellite technology; these changes have given Arabic channels
in general, and Saudi news channels in particular, an opportunity to
improve their approach regarding their media delivery; many conflicts
and political transformations in this part of the world have made Saudi
news channels either government channel or private one face immense
challenges regarding the reportage of controversial issues.

Strong debates are being made about the impact ot satellite technology
on the political scene in the Arab world; this study attempted to assess
and understand the issues of media ownership and policies which are
considered to play major roles in the analysis of the current Saudi
media landscape. It is hoped that this study shall, at the same time,
contribute to the emerging debate about the topic of media ownership
and management, given the limited studies dedicated to this topic.



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

References:

Abdel Karim, Mohamed. (2012). Jordanian Audiences and Satellite
News Media, a thesis submitted in fulfilment of the requirements for
the degree of doctorate in philosophy, Kingston University, London:
Faculty of Arts and Social Sciences.

Abdulazem, Hamdi. (2005). ‘Economic and administrative aspects of
the Arab satellite channels’, Egypt: Al-Dar Al-Masriah Al-Lubnaniah.

Arab Satellite Broadcasting Annual Report for 2019-2020. (2019).
‘High Committee for Coordination among Arab Satellite Channels’, in
Arab States Broadcasting Union, available at: https://online.fliphtml5.
com/zgwnk/lelf/ [accessed 6/10/20217.

Al-Theidi, Ahmad. (2003). ‘Al-Jazeera Satellite Channel: From
Regional to Global - A Question of Objectivity and News Flow’, a
thesis submitted in fulfilment of the requirements for the degree of
doctorate in philosophy. Department of Media Studies, School of
Social Sciences and Cultural Studies, Brighton, UK,: University of
Sussex.

Al Tamimi and Co. (2018), available at: http://www.tamimi.com/
en/magazine/law-update/section-5/march-4/new-saudi-authority-
tor-the-regulation-of-audio-and-visual-media.html [accessed
11/12/20217.

Alehizan, Mohammed Ibn Abdul-Aziz (2010). Media Research, Basics,
Methods, and Fields, Riyadh, Saudi Arabia: Al-Safter.

alarabiya website, (2013), available at: http://www.alarabiya.net/ar/
arab-and-world/syria/2013/10/29/ [accessed 11/11/20217].

Alriyadh newspaper, (2011), available at: http://www.alriyadh.
com/618416 [accessed 18/12/20217.

Al-Sayed, Lyla Hosen (2005). ‘Poll media toward the American al-
Hurra TV’, Egypt: Al-Dar Al-Masriah Al-Lubnaniah.

Alshadookhy, Tariq (2009). Methods of Presenting Interactive Programs
and its Relation with View Fostering, Riyadh, Saudi Arabia: Al-Imam
Muhammad Ibn Saud Islamic University.

Alshadookhy, Tariq. (2021). The Economics of Television in the
Kingdom of Saudi Arabia A Study of the Compatibility with the
Kingdom’s Vision 2030 in the Light of the Theory of Political
Economy, unpublished Ph.D. thesis, Riyadh, Saudi Arabia: College of
Media and Communication, Al-Imam Muhammad ibn Saud Islamic
University.

@



Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

182

Al-Shal, Enshirah (2008). Dzsh, Internet, and Television in the framework
of sociology Media, Cairo, Egypt: Madenapress.

aljazeera.net, (2006), available at: http://www.aljazeera.net/news/
arabic/2006/5/8/ [accessed 11/11/20217.

Armbrust, Walter (2012). ‘History in Arab Media Studies: A
Speculative Cultural History in Arab Cultural Studies: Mapping the
Field, (Tarik Sabry, ed.), London: I B Tauris.

Ayish, Muhammed (2002). ‘Political Communication on Arab World
Television: Evolving Patterns’ in Political Communication 19.

Ayish, Muhammed (2011). Television Broadcasting in the Arab World:
Political Democratization and Cultural Revivalism, (published where?):
(publisher?).

Barayan, Mohammed Rayan (2002). Television News in Saudi Arabia.
A Ph.D. thesis submitted in fulfilment of with the requirements for the
degree of doctorate of philosophy, Leeds: The University of Leeds.

Berger, Arthur Asa (2011). Media and Communication Research
Methods: An introduction to Qualitative and Quantitative Approaches, USA:
Sage Publications.

Bertrand, Ina and Hughes, Peter (2005). Media Research Methods:
Audiences, Institutions, Texts, USA: Palgrave MacMillan.

Brennen, Bonnie, S. (2018). Qualitative Research Methods for Media
Studies, New York and London: Routledge.

Chahine, Gabriel; El-Sharkawy, Ahmed; and Mahmoud, Haitham
(2007). Trends in Media: Eastern Arabic Television Series Production:
Opportunaties for Broadcasters and Producers, USA: Booz Allen Hamilton
Inc.

Crano, William D. and Brewer, Marilynn. B., (2002). Principles and
Methods of Soctal Research, London: Lawrence Erlbaum Associates.

Doyle, Gillian (2002). Media Ownership: The Economics and Politics of
Convergence and Concentration in the UK and European Media, London:
Sage Publications.

Everette E. Dennis, Justin D. Martin, Elizabeth A. Lance, and Fouad
Hassan. (2019). Media use in THE MIDDLE EAST 2019 A Seven-
Nation Survey. In association with The Harris Poll and the Doha Film
Institute. ISBN — 978-1-950674-08-4. Northwestern University in
Qatar.

Hanson, Ralph, E., (2010). Mass communication: living in a media world,
Washington D.C.: CQ Press.




Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

Harrison, Jackie L. (1995). British Television News in the 1990s:
Newsworthiness in a multi-organisational and multi-program environment,
submitted in fulfilment of the requirements for the degree of
doctorate in philosophy, Department of Sociological Studies, Sheffield:
University of Sheftield.

Jensen, Klaus Bruhn and Jankowski, Nicholas W. (20013) A handbook
of qualitative methodologies for mass communication research, London:
Routledge.

Kraidy, Marwan. (2009). Reality Television and Arab Politics: Contention
tn Public Life, Cambridge: Cambridge University Press.

Rung, Lucy. (2000). Inside the BBC and CNN: Managing Media
Organisations. London: Routledge.

Rung, Lucy. (2006). ‘Strategy and the Media Industry’ available
at:http://www.lucykueng.com/downloads.html [accessed
16/12/20217.

Altheide, David L. (1996). Qualitative Media Analysis, USA: SAGE
Publications.

Labeeb, Saeed. (2005). Screen management techniques, Al-Dar Al-
Masriah  Al-Lobnaniah.

Lavine, John M and Wackman, Daniel B (1993). Managing Media
Organizations: Effective Leadership of the Media. New York and London:
Longman.

Lotfi, Mohammed Hassam (2005) Broadcasting via Satellite and human
rights. Aldar Almasriah Allobnaniah.

Mellor, Noha. (2011) Arab Media: An Overview of Recent Trends, USA
and Oxford: Rowman and Littlefield Publishers Inc., p. 19.

Murdock, Graham. (2002). ‘Media, culture and modern times,
social science Investigation in Klaus Bruhn Jensen’ cited in Media and
communication Research. London: Rutledge.

Omer, Ibrahem, Ali. (2009). Libya and News Media: the production
and reception of new-media news output. A Ph.D. thesis submitted
in fulfilment of the requirements for the degree of doctorate of
philosophy, Newcastle: University of Northumbria.

Quinn, Brian, J. (2007). Management, Restructuring and Industrial
Relations: Organizational Change within the United Kingdom Broadcasting
Industry, 1979 - 2002, A Ph.D. thesis submitted in fulfilment of the
requirements for the degree of doctorate of philosophy; Fife, Scotland: (jg3
University of St Andrews.




Yo\ e £s8ST Y0 susdl - JlasVly eMe¥l Ergomd oyl dlnd

Rugh, William. (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and
Television in Arab Politics. Connecticut, USA: Praeger Publishers.

Sakr, Naomi. (2007). Arab Television Today, London: I B Tauris.

SBA, (2022), available at:  https://www.sba.sa/ar [accessed
12/1/20227.

Yassine, Sabah. (2013). Satellite Televisions in the Arab World: Analysts
of Content & Effect on Elite and Public Opinion. LEBANON: Centre for

Arab Unity Studies.

184



Yo\ e /e8ST YO susdl - Jlas¥ls eVl Eigond oyl dlexdl

185



